Wednesday 18 April 2012

Dari lembah ke Puncak

Jalil seorang pelajar Tingkatan 5 telah melalui pelbagai pahit getir selepas bapanya, PAK TEH meninggal dunia. Ibunya, MAK TEH seorang wanita kampung yang selalu bertindak mengikut fikirannya tanpa memikirkan kesan dan akibat tindakannya itu. Kisah bermula, apabila Biah, seorang gadis dari Kampung Bukit Nibung, di Bukit Jenun melarikan diri selepeas ditunangkan. Penduduk Kampung Bukit Nibung gempar apabila mendakwa Biah dilarikan oleh Muhsin, iaitu abang Jalil. Sejak itu, MAK TEH menjual tanah bendang dan tanah pusaka peninggalan PAK TEH kepada sepupu PAK LANG ALI. PAK LANG ALI mengambil kesempatan atas situasi yang berlaku kepada MAK TEH. PAK LANG ALI menjual tanah bendang MAK TEH sebanyak 5 relong kepada sepupunya PAK AMAT di GUAR CHEMPEDAK dengan harga RM10,000.00 sedangkan dia membayar kepada MAK TEH dengan harga RM5,000.00. Oleh kerana terdesak MAK TEH menjual dengan harga murah kerana dia hendak menghapuskan keaiban yang dilakukan oleh anak lelaki kesayangannya dan menghilangkan malu dengan orang kampung. 
     MAK TEH menumpang di rumah sepupunya PAK LONG AYOB. Jalil tidak mahu engikut ibunya berpindah kerana dia hendak meneruskan pelajaran. Dugaan pertama yang dihadapi oleh Jalil ialah ibunya telah merobohkan rumahnya dan semua kayu rumahnya dibawa ke Guar Chempedak kerana hendak didirkan rumah baru di Bagan Lalang. Jalil terpaksa mendirikan dangau untuk beliau berteduh. Dengan kudrat yang ada, Jalil cuba mengusahakan tanah arwah bapanya dengan berbincang semula dengan pembeli tanah itu, Pak Amat. Jalil berjanji dia akan pulangkan duit RM10,000 kepada Pak Amat dalam masa 10 tahun. Detik-detik kesukaran yang dilalui oleh Jalil ialah semasa diganggu oleh Kudin, abang Biah dan semasa dia hendak membayar yuran peperiksaannya. Jalil juga dipulaukan oleh penduduk kampung kerana perbuatan abangnya Muhsin. Namun, Latifah anak PAK LANG ALI menjadi penyelamat kepada kehidupan Jalil. Latifah ketika itu dalam tingkatan 3 amat menyanjungi keketanlan semangat juang Jalil. Latifah juga yang memujuk ayahnya agarnya membantu Jalil membayar yuran peperiksaan SPM. 
      Selepas membayar yuran itu, Jalil menyerahkan resit yurannya agar disimpan oleh Latifah sebagai bukti dia telah membayar yuran kepada gurunya. Latifah juga membantu Jalil semasa kakinya luka ketika menanam padi dalam petak sawahnya kerana Kudin telah dengan sengaja melemparkan kaca di dalam bendangnya. Selepas peperiksaan SPM, Jalil meninggalkan kampung halamannya dengan berhijrah ke Kuala Lumpur kerana tanahnya itu sudah jadi milik orang. Namun, Pak Amat membiarkan Jalil mengusahakan tanah sawahnya sendiri. Semasa Jalil mahu ke Kuala Lumpur dia memajak padinya yang baru menguning kepada Ah Bee sebanyak RM400. Dengan duit itu, Jalil membeli tiket keretapi ke Kuala Lumpur. sebelum pergi ke KL, Jalil telah membeli batu nisan untuk diletakkan di kubur ayahnya di kedai Hameed dengan harga RM15. Di KL, Jalil bertemu dengan Abang Joe di Pasar Budaya dan seterusnya dia bekerja dengan Abang Joe. Abang Joe beruntung kerana jalil mahir melukis. Selepas itu, mereka engusahakan projek dengan menghantar lukisan ke hotel-hotel. 
      Kejayaan yang dilakar oleh jalil tidak berhenti di situ kerana dia mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM. Dia melanjutkan pelajaran di UPM dalam bidang Lanskap. Jalil belajar sambil belkerja dengan Abang Joe. Akhirnya mereka menubuhkan Syarikat Alam Hijau. Syarikat jalil berkembang sehinggalah mereka membina empayar perniagaan berasaskan landskap dan dekorasi. Semasa teuduga pegawai akaun, Jalil bertemu semula dengan Latifah setelah berbelas tahun dia meninggalkan Kampung Nibung. Akhirnya Jalil dan Joe telah melancarkan PROJEK TAMAN TEMA KAMPUNG NIBUNG. Latifah menjadi pendorong dan inspirasi kehidupan Jalil telah membantu Jalil mendapatkan kepercayaan orang kampung untuk menjual tanahy mereka kepada Jalil.Akhirnya kesengsaraan hidup Jalil dalam usaha menebus semula tanah pusaka ayahnya berbaloi
 dip0s oleh : Nur Athirah bt Azhari-1b1 

No comments:

Post a Comment